Uloga mesnih zajednica u mobilizaciji građana

Uloga mesnih zajednica u mobilizaciji građana

PROJEKAT „OTVOREN PRISTUP PREMA GRAĐANIMA“ IMPLEMENTIRA LESKOVAČKI KRUG, A SUFINANSIRA BEOGRADSKA OTVORENA ŠKOLA (BOŠ)

 

Šta je to mesna zajednica?

Koja je svrha njenog postojanja?

Kakva je njena uloga?

Kome treba da služi?

Mesna zajednica je osnovna, najmanja, samostalna jedinica lokalne samouprave.

Datira još iz Titovog doba gde je imala važnu ulogu u društvenom životu.

Ona predstavlja specifičan oblik lokalne samouprave i neposrednog demokratskog odlučivanja koji je imao veliki uspon u periodu SFRJ, ali i veliki pad nakon njenog raspada.

Danas podseća na vreme komunizma i naivnima

služi za podsmeh.

Svrha postojanja mesnih zajednica je bila da se u njima pokreću zajedničke građanske inicijative u cilju poboljšanja života i šalju daljim, višim instancama na rešavanje.

Njihova uloga je bila zamišljena da budu posrednik između naroda i vlasti tako što bi bile pod kontrolom građana i funkcionisale kao njihova ispostava prema političkoj partiji na vlasti u opštini.

Opis koji se bar formalno zadržao do današnjih dana je da građani u mesnim zajednicama treba da:

a) solidarno ostvaruju svoje zajedničke interese;

b) solidarno zadovoljavaju svoje zajedničke potrebe.

Sem toga, mesna zajednica je bila mesto okupljanja i druženja meštana svih uzrasta.

Ljudi su se tu informisali, obrazovali i razonodili igrajući šah i druge društvene igre.

Omladini je u pojedinim mesnim zajednicama bilo omogućeno da otvore diskoteke kao u mz „Veljko Vlahović“ u Leskovcu, a organizovane su i razne proslave.

Zbog toga se o mesnoj zajednici govorilo kao o „proširenoj porodici“ čija je osnovna funkcija „briga o ljudima i razvoj humanih socijalističkih odnosa”.

Mesne zajednice su se finansirale iz:

a) sostvenih prihoda: rentiranje lokala, seča šume, košenje livada, vađenje peska i šljunka iz reke, eksploatacija ilovače iz zemljišta u ataru sela;

b) samodoprinosa;

c) budžeta opština kojim su pokrivani fiksni troškovi mesnih zajednica i sufinansirani projekti obuhvaćeni samodoprinosom;

d) OUR-a koji su se nalazili na njihovoj teritoriji.

Žitelji su sopstvenim novcem i dobrovoljnim, volonterskim radom učestvovali u izgradnji lokalnih puteva, domova kulture, ambulanti, sportskih igrališta, električne mreže, vodovoda, groblja.

 

Kako mesne zajednice funkcionišu danas i kako to izgleda u praksi?

Mesne zajednice danas još uvek formalno-pravno postoje, ali su izgubile svoju ulogu Ustavom iz 1990. godine.

Ustavom iz 1963. one su stvorene kao univerzalna lokalna samoupravna zajednica usmerena na razvoj neposrednog odlučivanja građana.

Ustavom iz 1974. njihov značaj je uvećan.

One su imale direktan uticaj na skupštine opštine putem delegata koji su ih zastupali u veću mesnih zajednica.

U Ustavu iz 1990. godine nisu ni pomenute.

Izbačene su iz Ustava i od tada je njihov status

uređen Zakonom o lokalnoj samoupravi, odnosno statutima gradova i opština koji im određuju da se bave „svačim i ničim“.

Oduzet im je glavni način na koji su uticale na donošenje odluka na opštinskom nivou ukidanjem

veća mesnih zajednica.

Skupštine opština su tako ostale bez delegata mesnih zajednica i sastavljene su isključivo od odbornika izabranih na lokalnim izborima.

Nakon što su obezvlašćene usledila je uzurpacija mesnih zajednica od strane političke partije na vlasti,

naročito poslednjih godina.

Članovi iste te partije su preuzeli savete mesnih zajednica.

One su danas potpuno pod kontrolom partije na vlasti i deluju kao njihova ispostava prema građanima umesto obrnuto.

Mesne zajednice funkcionišu kao mesni odbori SNS-a, a njihov rad je obavijen velom tajne.

Njihova dalja sudbina se odvija sledećim redosledom:

– obezvlašćene su;

– uzurpirane su;

– smanjena su im budžetska sredstva na minimum;

– oduzeta im je kontrola nad novcem koji prihoduju od sopstvene imovine;

– isti novac im je oduzet;

– od pre nekoliko godina mesne zajednice ne mogu više imati ni račun sopstvenih sredstava;

– oduzeta im je kontrola nad sopstvenom imovinom

prepisivanjem prava korišćenja imovine mesnih zajednica na grad;

– opštinska vlast nalazi način da imovinu mesne zajednice i države prebaci na opštinsku svojinu;

– sledeći korak je prodaja te imovine privatnom licu.

Šta da se radi?

Srpski gradovi su dolaskom SNS-a na vlast na udaru urbanističkog terorizma vršenog mahom u korist privatnih investitora, a nauštrb građana i zdravog razuma.

Uveravajući nas da se zalažu za decentralizaciju i

ubeđujući nas da je sistem jakih mesnih zajednica „ostatak komunizma“ nastojali su po svaku cenu da sistem centralizuju.

Javne rasprave u vezi uređenja gradova su drastično proređene, skraćene i svedene na puku formu.

Građani su primorani da se samo-organizuju kako bi zaštitili svoje interese.

Cela Srbija je u opasnosti pa je niklo bezbroj udruženja građana ili grupa građana za zaštitu javnog dobra i prirodnih resursa.

Promena pristupa upravljanju i promena odnosa države i građana iz podaničkog u partnerski mora doći „odozdo“, a ne „odozgo“.

Oživljavanje mesnih zajednica se danas nameće kao neophodno jer mi moramo biti ljudi koje čekamo i to neće biti jedan čovek.

Ovaj materijal objavljen je u okviru projekta „EU Resurs centar za civilno društvo u Srbiji“ koji sprovodi Beogradska otvorena škola sa partnerskim organizacijama i uz podršku Evropske unije. Za sadržinu ovog teksta odgovorno je isključivo Udruženje “Leskovački krug“ i ona ne odražava nužno stavove Evropske unije.