All stars sekstet američkih post bop muzičara mlađe generacije “Black Art Jazz Collective” (BAJC) nastupiće na Nišvilu 2018 u nedelju, 12. avgusta. Članovi sastava su: saksofonista Wayne Escoffery, trubač Jeremy Pelt, trombonista James Burton III, klavirista Xavier Davis, kontrabasista Vicente Archer i bubnjar Johnathan Blake.
Black Art Jazz Collective (BAJC) su osnovali Escoffery, Pelt i Blake – sva trojica diplomci prestižnih džez akademija na severoistoku USA – i već etablirani akteri njujorške jazz scene – kako kroz sastave koji su predvodili pod svojim imenima, ali i kao nezmenljivi članovi sastava koje predvode džez legende Tom Harrell, Bobbi Hutcherson, Wayne Shorter ili Ron Carter. Grupa je okupljena tokom važnog perioda kada je reč o “Crnom identitetu” u američkom društvu i posebno u umetnosti. BAJC teže pronalaženju nove snage u džezu kao sigurno najvažnijoj Afro – Američkoj umetničkoj formi, odnosno, odavanje počasti crnoj kulturi na pozitivan način. S druge strane međusobno prijateljstvo članova sastava koji su odrastali i sazrevali svirajuću zajedno – daje ovoj grupi snažan kolektivni izraz koji u “ukupnom zbiru” daje mnogo više nego kada se “saberu” samo njihovi nesumnjivi individualni kvaliteti.
Prvi nastup, grupa je imala aprila 2013 godine u “Dizzy`s Clubu” u sklopu programa Jazz u Linkoln centru, a basista je u to vreme bio Dwayne Burno, jedan od najtelentovanijih i najtraženijih njujorških muzičara – čija je smrt 8 meseci kasnije – kao posledica oboljenja bubrega – bila ogroman šok za celokupnu jazz javnost a posebno za članove BAJC. Adekvatnu zamenu, na predlog trubača Pelta, grupa pronalazi u Vicente Archeru – jedoj od glavnih pokretačkih snaga trija Roberta Glaspera.
Godine 2016. grupa je dobila priliku da tokom nastupa u dve uzastopne večeri snimi album u “The Side door jazz klubu” u Konektikatu, na novoj, upravo nabavljenoj opremi za snimanje. Vlasnici kluba Ken Kitchings i Jan Mullen nisu nimalo slučajno odabrali da album “Black Art Jazz Collective Presented by The Side door jazz club” bude njihov prvi izdavački potez – što se pokazalo kao pun pogodak jer je album naišao na odlične rekacije i publike i takve kritike, pa je u čuvenom “Downbeat” magazinu ocenjen sa 4,5 zvezdice.
Osnova izraza BAJC počiva na tradicijama sastava (Jazz Mesengers) koje je vodio Art Blakey, kao i ranijih, akustučnih radova Milesa Davisa, a njihov pristup post- bopu daje im manevarski prostor da u svojom muzikom, osim kompletnog afro-američkog muzičkog nasleđa dotaknu i neke savremenije muzičke stilove poput funka i hip- hopa. Kako kažu kritičari “BAJC album je klasičan primer neverovatnog drajva, samosvesnosti i kohezije među članovima – tipičan dokument autentično iskovane muzike”. A to je posebno uočljivo na njihovim koncertima širom sveta koji su usledili tokom kampanje promocije albuma. Kako sami kažu, u duhovnom smislu, njihova muzika je inspirisana ikonama, afro- američkim aktivistima i borcima za građanska kao što su W.E.B. Dubois, Sojourner Truth, Barack Obama (…) kojima su iu direktno posvećene neke kompozicije. Black Arta Jazz Collective nije samo grupa čiji su članovi neki od najtelantovanijih i najcenjenijih muzičara njihove generacije, već takođe i sastav ponosnih Afro-Američkih ljudi koji slave Crnu kulturu i posvećenih ideji da pružaju pozitivan primer mladim muzičarima svih nacionalnosti i kultura.